Tento e-shop využívá cookies

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?

Cookies nastavení

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

Jak opravit poškozený vnitřní závit. Značka rychle

30.03.2022 13:26

Stržení závitu nemusí být nutně vinou vaší nešikovnosti. Vliv na to mají i okolnosti, které nemůžete ovlivnit. Například vysoká vlhkost způsobující korozi, nečistoty nebo přetížení závitu. Jak stržený závit opravit a co k tomu potřebujete, se dočtete v následujících řádcích.

Jak opravit závit v otvoru?

1. Zkuste závit převrtat

Postup převrtání si ukážeme například na opravě závitu maticovým závitníkem M6. Nejprve se pokuste odstranit pozůstatky šroubu a potom ho převrtejte. Pokud se šroub zalomil, vrtákem vrtejte již do zalomeného šroubu.

Použijte vrták o stejném průměru jako je původní závit. K přesné velikosti lze dojít jednoduchým výpočtem. Vynásobte velikost šroubu konstantou 0,8 a následný výsledek se rovná velikosti vrtáku.

Uvedeme příkad:

Pokud je šroub ve velikosti M6 a vynásobíte ho konstantou 0,8, tak získáte výsledek 4,8 mm. Použijte proto velikost vrtáku o průměru 4,8 mm. Tato velikost je atypická, proto můžete použít vrták o průměru 5 mm.  

Při přetrvání závitu je důležité, abyste vrtali rovně. K tomu vám pomůže důlčík, který vrták udrží v kolmé ose, a tak nedojde k jeho vychýlení. Zachycení v ose je krok obzvláště důležitý, buďte pečliví a nevrtejte křivě, dodržte původní osu.

Správný vrták a dobrá technika jsou základem pro úspěšné vrtání. Obojí jsme pro vás sepsali v našem manuálu.

 

2. Vytvoření nového závitu

Teď, když máte vyvrtaný čistý a hladký otvor, je na čase použít sadu závitníků

K vytvoření závitu postačí vaše síla, vrtačku pro tentokrát nechte stranou. Ruční prací budete na závitníku regulovat sílu a přesnost.

Do vyvrtané díry vyřežte závit. Řezání proveďte tři kola po směru závitu a jedno kolo zpět. Než se do řezání pustíte, namažte závitník řezným olejem. Ten promazává, aby nedocházelo k nadbytečnému tření a závitník nepraskl. Teď zbývá jen otvor vyfoukat vzduchem, abyste odstranili nadbytečné špony. 

Jak opravit závit v bloku?

Zcela jiná situace nastane, když se strhnete závit v hliníkové slitině v bloku motoru či jinde, kde otvor není průchozí.

Využijte sady vložek připomínající pružinu. Vložka má stejné stoupání jako původní závit, a tak ji můžete bez problému do otvoru zašroubovat společně se speciálním lepidlem. Vložkou se zmenší velikost závitu a nemůžete již použít originální šroub, což je nevýhoda této metody.

Jak opravit závit na šroubu?

Jestliže jste se dostali do situace, kdy nemůžete použít nový šroub, pokuste se o opravu závitovým očkem příslušné velikosti metrické soustavy.

Připravte si náběhovou hranu, poté přiložte závitové očko s vratidlem a točte po směru závitu. Opět použijte řezný olej a točte třikrát po směru závitu a jeden proti. Šroub si proti povolení pojistíte zakápnutím speciálním lepidlem.

Sada Kombi-závitníků HSS s šestihrannou stopkou Sada závitníků M3-M12 s vrtáky Strojní závitník s přímou drážkou HSS DIN371 - válcovaný

Sada Kombi-závitníků HSS s šestihrannou stopkou

Sada závitníků M3-M12 s vrtáky

Strojní závitník s přímou drážkou HSS DIN371 - válcovaný


V tuto chvíli máte z poloviny vyhráno. Od úspěchu vás dělí pouze vrtání a řezání.  Máte koupené ty správné vrtáky a závitníky? Pokud si nejste jistí, rádi vám pomůžeme s výběrem vhodných pomůcek.